Funkcje barw w reklamie prasowej

18 grudnia 2018

Ton

Stosowany zamiennie ze słowem „barwa”, choć jego znaczenie należy zawęzić i tłumaczyć jako barwę podstawową możliwą do ukazania w kilku stopniach kolorystycznych. Zależny jest od stopnia zaciemnienia barw, przechodząc od najjaśniejszej do najciemniejszej. Wywodzi się ze słownika muzycznego, w którym ton to dźwięk prosty.

Cień

Zjawisko optyczne, które powstaje, gdy światło nie dociera do wybranego obszaru, ponieważ napotyka na przeszkodę nieprzepuszczającą światła. W fotografii oraz grafice stosowany jako element wywołujący wrażenie trójwymiarowości.

Odcień

Jedna z trzech głównych cech kolorów nasyconych. Wchodzi w skład koła barw, które nie posiadają domieszek szarości oraz rozjaśnień, przechodząc stopniowo od czerwonego, przez żółty, zielony, niebieski z powrotem do czerwonego. Innymi słowy jest to odmiana koloru, w którym nie występują domieszki innych barw.

Barwa

Wrażenie psychiczne, które powstaje podczas odbijania światła widzialnego od danego przedmiotu. W poligrafii jest cechą określającą przedmiot i pozwalającą przypisać mu określony kolor. Barwy dzielone są na proste oraz złożone, podstawowe i wtórne, a także monochromatyczne, chromatyczne i achromatyczne. Obecność ściśle sprecyzowanych barw pozwala tworzyć normy jakościowe dla druku wielobarwnego.

Kontrast

Występowanie dwóch zjawisk o przeciwstawnych cechach. Najbardziej znanym kontrastem jest połączenie bieli i czerni, które służy rozróżnieniu między tymi kolorami w celu uwydatnienia jednego z nich (w zależności od proporcji). Takie połączenie może również wywołać efekt kontrastu, który polega na błędnym założeniu, że jeden obiekt jest większy lub mniejszy w stosunku do drugiego.

Ciepło

W kolorystyce odcień bliski żółcieniowi, w skład którego wchodzą odcienie czerwieni, oranżu oraz żółci. Zgodnie z psychologią kolorów, barwy ciepłe oddziałują pobudzająco, kojarzą się z energią, mogą również poprawiać samopoczucie i wpływać na człowieka aktywizująco, czasem nawet agresywnie. Za ciepłe można również uznać chłodne barwy z domieszkami ciepłych, np. szarości lub oliwkową zieleń.

Chłód

W kolorystyce odcień bliski błękitowi, w skład którego wchodzą odcienie niebieskiego, a takie zielenie oraz fiolety. Powszechnie uznawane jako kolory o działaniu kojącym, pomagające w koncentracji. W nadmiarze mogą prowadzić do przygnębienia lub braku mobilizacji. Kojarzone również z poczuciem bezpieczeństwa, stąd też chętnie stosowane są w marketingu.

Categories
Porady