Kolory RBG
16 marca 2020
Postrzegane przez nas kolory nie są identyczne – w zależności od medium mogą różnić się od siebie i to w sposób bardzo znaczący. Wiedzą to przede wszystkim osoby działające w branży reklamowej: właściwy odcień może przyczynić się do sukcesu lub zupełnej porażki promocyjnej. Z tego względu tak istotne jest prawidłowe określanie stosowanych odcieni. W wyborze odpowiedniej palety pomagają nam modele przestrzeni barw. Do jednej z nich należy model RBG.
Co to jest RGB?
Nazywamy tak wiązkę barw postrzeganych przez ludzkie oko. Nazwa pochodzi od pierwszych liter kolorów, które tworzą paletę: R – red (czerwony), G – green (zielony) i B – blue (niebieski). Z takim połączeniem spotykamy się, patrząc na monitor komputera, ale także ekran smartfona czy interfejs skanera lub aparatu cyfrowego.
Z połączenia czerwonego, zielonego i niebieskiego w różnych proporcjach uzyskujemy paletę barw pochodnych. Możliwości w tym zakresie są ograniczone do stosowanego medium – urządzenia emitujące obraz w kolorystyce RGB mogą posiadać różny zakres ich wyświetlania. Właśnie dlatego sukienka okazuje się bardziej czerwona na ekranie smartfona niż komputera.
Kiedy stosujemy kolory RGB?
Ten model barw pozwala na tworzenie szerokiej palety kolorystycznej. Obejmuje wiązki światła, które nie odbijają się od innych przedmiotów, dzięki czemu mogą być bezpośrednio odbierane przez nasz wzrok. Właśnie z tego względu model RGB stosuje się do przygotowywania plików, które następnie wstawiane są na stronę internetową.
Należy przy tym pamiętać, że odcienie odczytywane są we właściwy sposób wyłącznie na ekranie danego medium – po wydrukowaniu zdjęcia z sieci uzyskamy zupełnie inny efekt niż ten, jaki został nam zaprezentowany na komputerze, tablecie czy smartfonie.
Czy można przygotować grafiki do wydruku z użyciem RGB?
Zdecydowanie nie. Jak powiedzieliśmy wcześniej, ten model można stosować wyłącznie dla prezentowania oferty na stronach internetowych. Chcąc przygotować plik do druku i w ten sposób uzyskać odpowiednie nasycenie barw, lepiej zdecydować się na CMYK. To właśnie ten zestaw jest odpowiedni do tego, aby nanieść go na materiały drukowane.