Znane marki i ich loga – Guinness
3 października 2016
Nawet zasłużone marki z bogatą historią chcą iść z duchem czasu. Bardzo częstym sposobem na odkurzenie swojego wizerunku jest modyfikacja loga.
Odświeżenie logotypu jest stosowane dość powszechnie. Jedne próby można zaliczyć do udanych, natomiast na inne… cóż, czasem lepiej jest spuścić zasłonę milczenia. Specjaliści od marketingu stojący za estetycznymi zmianami każdego znaku graficznego twierdzą zazwyczaj, że tylko kwestią czasu jest gdy konsumenci przyzwyczają się do nowej odsłony dobrze znanego „znaczka”. Jednak nie zawsze łatwo jest nam konsumentom zgodzić się z taką teorią.
Jedną z marek, której logotyp z powodu zmian utracił swego dawnego ducha jest Guinness. Piwo Guinness warzone jest od 1759 roku. Jego symbolem jest złota harfa, będąca jednocześnie herbem Irlandii. To jasne, że w ciągu ponad 200 lat nie da się ani razu nie zmienić swego znaku rozpoznawczego. Obecny logotyp jest rozwinięciem grafiki z końca lat 60. To wtedy „piwna” harfa utraciła swe piękne zdobienia i rzeźbione przetłoczenia na rzecz prostej, gładkiej linii. Oczywiście nie twierdzimy, że obowiązująca od 2005 roku grafika jest brzydka. Po prostu szkoda, że wraz z instrumentem nie odświeżono tego, co nadawało mu charakter. Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że harfa Guinnessa A.D. 2005 choć ładna, jest także smutna.
Odświeżanie firmowych znaków to nic złego. Pamiętajmy jednak, że od graficznych rewolucji, niejednokrotnie lepsze są zmiany dosłownie kosmetyczne.
Chcesz prześledzić historię zmian loga Guinness? Kliknij w link do znanej agencji, która zajęła się ostatnią restylizacją:
Historia logo Guinnes